Projektové stretnutie SOŠ stavebnej E. Belluša v Gijóne, Španielsko
V dňoch 7.- 12. 11. 2011 sa Ing. Martina Ďurišovou, Mgr. Zuzana Sýkorová a Mgr. Adriana Foľtová zúčastnili so šiestimi žiakmi druhého a tretieho ročníka medzinárodného stretnutia projektu Comenius v Gijone v Španielsku. Stretnutia sa zúčastnili dve žiačky 2.D triedy Karolína Kurinská a Alexandra Holubková a žiaci 3.A triedy Peter Šedivý, Marek Januška, Juraj Izrael a Simona Kusendová.
Jedným z cieľov projektu bolo zdokonalenie sa žiakov v anglickom jazyku, ktorý slúžil ako hlavný dorozumievací prostriedok medzi žiakmi stredných škôl z daných krajín.
Žiaci boli ubytovaní v rodinách, kde mali možnosť spoznať tradície, zvyky a prvky kultúry tejto krajiny. Vyučujuce boli ubytované v hoteli Asturias, ktorý bol od školy vzdialený asi desať minút voľnou chôdzou.
Spolu so žiakmi sme sa prepravení mikrobusom na letisko do Viedne, odtiaľ sme absolvovali let do Ovieda s prestupom v Madride. Do Ovieda sme šťastne dorazili a ešte milšie bolo privítanie na letisku s členmi rodín, v ktorých mali naši žiaci bývať. Milé bolo stretnutie i zoznámenie sa so španielskymi učiteľmi danej školy.
Prvý pracovný deň sa začal 8. 11. o 8.15 v škole Colegio de la Inmaculada Concepción. Veľkolepé bolo privítanie učiteľov i žiakov v školskej telocvični, tancami, potleskom a hymnou i slávnostnými príhovormi od riaditeľa, učiteľov i žiakov školy. Tí najmenší vytvorili pre nás milé darčeky v podobe papierových čeleniek. Po tomto privítaní sa naši žiaci i žiaci z ostaných krajín rozdelili do štyroch skupín, výborov, v ktorých spoločne riešili štyri dané problémy spoločnosti. Nezamestnanosť, migrácia, alkohol, drogová závislosť a mládež. V každej skupine bol žiak z krajiny jednotlivých stredných škôl.
Všetci si vzájomne prezentovali problémy, ktoré sa týkali jeho rodnej krajiny. Prezentácie si žiaci vytvorili pod vedením učiteľov v svojej škole ku stretnutiu v Gijone. Učitelia jednotlivých škôl tiež absolvovali pracovné stretnutie, na ktorom sa rokovalo o doterajšom postupe a témach projektu. Zástupca primátora nás milo privítal v radnici, žiaci dostali podrobný výklad o tejto práci a mali možnosť vyskúšať si kreslo primátora mesta. Nasledoval typický španielsky obed a po ňom samotná prehliadka mesta Gijon a jeho historických pamiatok.
V nasledujúci deň žiaci znova pracovali vo svojich skupinách a hľadali riešenia problémov zúčastnených krajín. Učitelia mali druhé pracovné projektové stretnutie, na ktorom sa hovorilo o nasledovnom stretnutí v Poľsku. Po pracovných stretnutiach sme sa spoločne vydali na poznávací výlet do národného parku Picos de Europa. Španielske kolegyne nás previedli po okolí jazier Lagos Covadonga. Je to krásna prírodná rezervácia v oblasti Asturias.
Potom sme navštívili múzeum výroby Cideru, národného španielskeho nápoja.
Štvrtok bol posledný deň študentských a učiteľských pracovných stretnutí. Zároveň to bol deň, keď zasadal žiacky európsky parlament, na ktorom boli prezentované všetky rezolúcie riešení problémov daných krajín. Žiaci rokovali, schvaľovali i oponovali podobne, ako členovia reálneho parlamentu. Každá skupina žiakov mala svojho hovorcu, ktorý bližšie informoval členov parlamentu o riešení v powerpointovej prezentácii.
Po zasadnutí parlamentu žiaci absolvovali hry a učitelia na poslednom stretnutí hodnotili projekt a plánovali posledné stretnutia. Následne sme spolu so žiakmi navštívili starobylé historické mesto Oviedo, známe svojou typickou španielskou architektúrou. Po návrate do Gijonu sme boli pozvaní na slávnostné záverečné stretnutie všetkých členov projektu.
To tvorilo príjemnú atmosféru, plnú rozhovorov i s kolegami z iných krajín. Veríme, že i kontakty medzi žiakmi sa navzájom prehĺbili. V posledný deň odchodu sme sa autobusom doviezli do Ovieda, na letisko a odtiaľ sme leteli do Madridu. Tam sme strávili jednu noc kvôli letovým prípojom, čas sme využili na spoznanie pamiatok v centre mesta.
Stretnutie v Gijone všetci hodnotíme veľmi pozitívne, pretože naši žiaci mali možnosť vyskúšať si znalosti jazyka a spoznať nových kamarátov. Spoznali spôsoby, štýl a tradície života v španielskych rodinách. Vyskúšali si, aká je práca poslanca v parlamente, ktorý rieši mnohé spoločenské problémy.
Mgr. Adriana Foľtová a Ing. Martina Ďurišová