Študijný odbor 3692 M geodézia, kartografia a kataster
Študijný odbor: 3692 M geodézia, kartografia a kataster
Forma a typ štúdia: denné štúdium absolventov základnej školy
1. Celková charakteristika absolventa
Absolvent študijného odboru geodézia, kartografia a kataster je pripravený pre budúce uplatnenie v zodpovedajúcich pracovných, odborno profesijných a spoločenských funkciách. Štúdium rozvíja všeobecné schopnosti, vrátane schopnosti adaptácie na meniace sa podmienky spoločenskej reality a zdokonaľuje komunikačné schopnosti. Vzdelanie absolventovi poskytuje potrebné poznatky o prírode, človeku a spoločnosti a umožňuje tiež chápať vnútorné súvislosti medzi javmi, rozumieť všeobecným zákonom a zákonitostiam, ceniť si kultúrne hodnoty a využívať ich.
Po odbornej stránke je absolvent pripravený tak, aby po nástupnej praxi a zapracovaní mohol vykonávať činnosti stredných technických pracovníkov v oblasti geodézie, kartografie a katastra, v oblasti fotogrametrie a vykonávať geodetické práce v investičnej výstavbe a pri zameriavaní pamiatok.
Absolvent študijného odboru má mať vypestovanú potrebu sústavného celoživotného vzdelávania, zvyšovania kvalifikácie, ktoré mu umožní trvalú inováciu odborných poznatkov a rozširovanie kultúrneho obzoru. Je pripravený zúčastňovať sa na riadení života spoločnosti, konať v súlade s jej právnymi normami a morálnymi zásadami.
Teoretickým základom štúdia je všeobecné vzdelanie reprezentované predmetmi z oblasti spoločenskovednej – najmä slovenský jazyk a literatúra, občianska náuka, dejepis a matematicko–prírodovednej /matematika, fyzika, geografia, ekológia/.
Východiskom odbornej časti vzdelania sú predmety : deskriptívna geometria, informatika, geodézia, geodetické výpočty a mapovanie. Učivo týchto predmetov tvorí odborný základ vzdelania a umožňuje pochopenie špeciálnych disciplín v študijnom odbore zastúpených predmetmi : fotogrametria, kartografia, pozemkové evidencie, automatizácia zobrazovacích prác, geografické informačné systémy, ekonomika.
Schopnosť absolventa odboru aplikovať teoretické vedomosti v praxi je zabezpečená rozsiahlym súborom praktických cvičení v rámci predmetov kartografické rysovanie, automatizácia zobrazovacích prác, geodetické výpočty, fotogrametria a najmä v predmete prax, ktorý sceľuje teoretické vedomosti zo všetkých odborných disciplín do spôsobilosti súčasne ich použiť v konkrétnych odborných úlohách. Štúdium poskytuje priestor pre absolvovanie súvislej praxe v prevádzkových podmienkach.
Štúdium umožňuje žiakom rozšíriť si vzdelanie o voliteľné disciplíny, napr. občianske a pozemkové právo, manažérstvo, diaľkový prieskum Zeme, automatizácia zobrazovacích prác, ale aj disciplíny z oblasti všeobecného vzdelania napr. jazyková konverzácia, fyzikálny seminár.
2 Požiadavky na absolventa v oblasti všeobecného vzdelania
Z hľadiska rozvoja osobnosti absolvent získa tieto schopnosti:
- samostatne myslieť, pohotovo sa rozhodovať, rozvážne a rozhodne konať,
- aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti v ďalšom štúdiu, pri riešení praktických úloh, osobných aj spoločenských problémov
- zapájať sa do tímovej práce, podieľať sa aktívne na organizovaní a riadení činnosti v pracovnej skupine
Všeobecné vzdelanie absolventa charakterizujú vedomosti a schopnosti potrebné na:
- pohotové, kultivované a správne ústne a písomné používanie slovenského jazyka vo všetkých komunikačných situáciách, a to tak vo všeobecných ako aj profesijných,
- samostatné a primerane správne ovládanie cudzieho jazyka, na porozumenie odbornému textu a na používanie slovníka a iných pomôcok,
- poznanie a pochopenie estetického osvojovania si sveta, významu a funkcie literatúry a ostatných druhov umenia, ich hlavných vývojových etáp a čŕt,
- poznanie a pochopenie historického vývoja Slovenska a poznanie významných období svetových dejín,
- osvojenie si geografickej stavby a vývoja na území Slovenska,
- porozumenie vybraným otázkam spoločenskovedných disciplín – filozofie, sociológie, psychológie, etiky, ekológie,
- osvojenie si širokého základu stredoškolskej matematiky, získanie poznatkov o najdôležitejších fyzikálnych javoch a zákonitostiach, najmä v náväznosti na potreby odborných predmetov,
- rozvoj motoriky žiakov, všeobecných aj špecifických pohybových schopností,
- oboznámenie sa so základnými ekonomickými vzťahmi – občianskymi aj spoločenskými.
3 Požiadavky na absolventa v oblasti odborného vzdelania
3.1 Požadované vedomosti :
Absolvent študijného odboru geodézia, kartografia a kataster pozná:
- zásady premietania bodov, čiar a telies a vlastnosti topografickej plochy,
- princíp a charakteristiku základných typov geodetických prístrojov, pomôcok, meračských a vytyčovacích metód, zobrazovacích prác a súvisiacich výpočtov,
- klasifikáciu všetkých bodových polí z hľadiska presnosti, označovania, stabilizácie a dokumentácie bodov,
- princíp a charakteristiku mapovacích metód a postupov a zásady odvodzovania kladov mapových listov rôznych mapových diel,
- charakteristické etapy vo vývoji evidovania nehnuteľností, poznať predmet a obsah Katastra nehnuteľností, zásady poskytovania jeho údajov a súvisiace právne predpisy,
- princíp kartografických zobrazení, charakteristiku ich skreslení a mať prehľad o rôznych technológiách polygrafického spracovania mapových diel,
- charakteristiku prístrojov, materiálov a metód fotogrametrie a diaľkového prieskumu Zeme,
- zásady zberu a možnosti spracovania informácií o území pre účely tvorby informačných systémov rôzneho zamerania, aj v súvislosti s ochranou životného prostredia,
- princípy organizácie a vykonávania špeciálnych geodetických meračských, vytyčovacích a kontrolných prác pri realizácii stavebných diel v rôznych odvetviach národného hospodárstva vrátane podzemných priestorov a zameriavania historických pamiatok,
- základné princípy platné v právnych, ekonomických a organizačných vzťahoch medzi geodetickou štátnou a komerčnou sférou a všeobecné zákonitosti trhovej ekonomiky,
- princípy dostupného programového vybavenia používaného pri geodetických výpočtoch.
3.2 Požadované zručnosti:
Absolvent študijného odboru geodézia, kartografia a kataster je spôsobilý:
- aplikovať matematické a fyzikálne princípy a postupy v odborných disciplínách,
- čítať mapy a technické výkresy,
- budovať a udržiavať geodetické polia,
- vykonávať geodetické výpočty a spracovať klasicky aj automatizovane,
- pracovať s geodetickou a fotogrametrickou prístrojovou meračskou, výpočtovou a zobrazovacou technikou /klasickou aj automatizovanou/, zvládnuť jej základnú údržbu,
- vykonávať meračské, výpočtové a zobrazovacie práce súvisiace s tvorbou a aktualizáciou máp veľkých a stredných mierok,
- vykonávať činnosti súvisiace so zakladaním, vedením a aktualizáciou Katastra nehnuteľností v jeho grafickej i písomnej časti, poznať systém poskytovania údajov a používania záväzných údajov Katastra,
- využívať a spracovávať údaje automatizovaného informačného systému geodézie a kartografie,
- vykonať polohové a výškové meračské, vytyčovacie a kontrolné práce, orientovať sa v organizácii geodetických prác v investičnej výstavbe /kompetencie, zodpovednosť/,
- zvládnuť organizačnú prácu v meračskej skupine /aj z hľadiska bezpečnosti práce/ a vypracovať požadovanú meračskú a písomnú dokumentáciu o priebehu a výsledku vykonanej práce,
- aplikovať poznatky o kartografických zobrazeniach pri riešení praktických úloh,
- vykonávať geodetické činnosti súvisiace s pozemkovými úpravami, ochranou poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu, s tvorbou a ochranou životného prostredia,
- podieľať sa na zbere, spracovaní a využití informácií za účelom tvorby geografických informačných systémov rôzneho zamerania.